Get Adobe Flash player
Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /customers/6/6/5/binatech.se/httpd.www/templates/binatech_3_0/functions.php on line 614

 

Modifiering av Guyatone FLIP 2000 mkII
Gitarrförstärkare

Denna Gitarrförstärkares historia

Denna gitarrförstärkare köpte jag begagnad i 1985. Enda kunskapen jag hade innan var att den fick väldigt bra betyg i ett nummer av HiFI & Musik tidigt på -80 talet. Uppdaterad 03-06-18: Har nu hittat artikeln med test av gitarrförstärkare på mitt lokala bibliotek i Stenungsund ! Företaget Guyatone finns idag också och är mest kända för tillverkning av effektpedaler.
Jag hade tidigare en Marshall 50W förstärkare med 4x12" celestionlåda som lät bra men behövde utrustning som tog mindre plats. Jag spelade på den tiden dansbandsmusik på mindre hotell och restauranger i Norge och tyckte Marshallstacken var för stor och bökig.
Spatserade runt på Musikbörsen i Göteborg och fick se denna pjäs begagnad med prislappen 1500 kr ! Den kostade närmare 5000 kr ny på den tiden ! Affären tog min Marshallutrustning i byte och jag fick dessutom ett nytt digitalt Ibanez eko för 1500 kr i bytesaffären. Jag fick alltså 3000kr för Marshallgrejorna som jag köpt begagnade för samma pris 5 år tidigare. Bra affär tycker jag.

 


 

Tekniska specifikationer

En hybrid på 55 watt. 2SK30 FET's i förstegen och rör till slutsteget. Uttag för hörlurar och fotomkoplare för rent ljud eller overdrive och med eller utan reverb. Omkopplingen mellan rent/distat ljud görs elektroniskt med två 4016 IC chips. Slutsteget är ganska konventionellt "Fenderlookalike" med ett ECC81 som fasvändarrör och två 6L6GC i pushpull klass AB. Det som förbryllar mig är slutrören som är av fabrikat RCA och dessutom "blackplates" ! Alla som är lite insatta vet att dessa rör slutade tillverkas i början på -60 talet och att nya lagerrör (NOS) betingar ett mycket högt pris idag, mer än 1000 kr/styck. RCA 6L6GC är ingenting annat än rörens Rolls & Royce. Hade förre ägaren försett förstärkaren med dessa rör eller hade fabriken köpt ett gammalt lager innan en serie av denna modell såldes ?

Renovering och modifiering

Efter ett antal år där jag knappast spelat något på förstärkaren flög det i mig att stränga om min gamla Aria och ta några toner. Det skrapade och lät om potentiometrarna och det lät illa på högre volymer. Motionering av rörsocklar och sprayning av potarna fixade den biten (potentiometrarna är äntligen bytta till nya , mars 2011). Det lät som det skulle igen. Nu var jag dock mer nyfiken än så. Jag forskade en del på nätet i höstas och hittade mängder med information om rör, förstärkare, teknik, justering av tomgångsström, ombyggnader mm. Framför allt triodkoppling av ett pentodslutsteg för att få en annan ton och lägre uteffekt intresserade mig. Jag ville också ha en standbyknapp som saknades i konstruktionen. Helst också servicemanual eller schema.

Mina efterforskningar visade att förstärkaren var importerad av den idag nerlagda dragspels och instrumentimportören Hagströms musik i Älvdalen. Efter några telefonsamtal fick jag tag på företaget Amtech som hade schema att skicka mig.

 

 

 

 

 

 


Standbyfunktion med indikering

 

 Klicka för större bild
Fronten med nya switchar

Den gamla on/off switchen är här ersatt med två andra, den vänstra är standby med anodspänningsindikering. Motståndet förser lysdioden med rätt ström och dränerar bort spänningen när förstärkaren slås av. Bra om man skall jobba med den och slippa få stötar från elektrolyter uppladdade med 500 VDC.
Det som inte syns här är ett numera inbyggt tillslagsfördröjt tidrelä, inställt på 30 sekunder. Rören förses alltså inte med anodspänning förän de är uppvärmda av glödspänningen. Kanske överdrivet men skonsamt för rören.

Bekväm justering av tomgångsström (bias)
och omkopplingsbar mellan fixerad eller automatisk.

 

 Klicka för större bild
Banankontakter och motstånd
från insidan sett

 Ett bra tips från nyhetsgrupper och hemsidor är att leda katoderna via motstånd på 1 ohm vardera till jord i stället för direkt som i min konstruktion. Detta motstånd har ingen betydelse för förstärkarkonstruktionen men innebär att man via de banankontakter jag monterat dem på kan mäta tomgångsströmmen indirekt med en millivoltmeter. 35 mA tomgångsström motsvarar t.ex. 35 millivolt. Smart och ofarligt. Man kan också bygga in separata potentiometrar för denna justering, en för varje rör. Uppdaterad 16 juni 2003. Nu är det gjort ! Mina rörs tomgångsström är nu individuellt justerade till 40 mA, från att ha varit runt 55mA som är lite väl högt för den matningsspänning på 500 volt volt på anodplåtarna, som denna konstruktion har. Jag vill inte gärna förstöra mina RCA -rör i förtid.

Den sista uppdateringen inkluderar också en omkopplare för katod autobias eller fixerad bias som det var i orginal. I autobiasläge har jag också en omkopplare för bypass av katodavkopplingskondensatorn. Jag kan nu välja hög förstärkning, klart ljud med udd upp till klippning, med fixerad bias, eller ett riktigt runt mulligt sound med autobias. Denna modifiering hittar du som ett tips i Kevin O'conners faq och kommer från hans bok "The ultimate tone - vol2.".

 


 

Triod eller Pentod och motkoppling

 

 Klicka för större bild
Nästan klart

Denna översiktsbild visar en nästan klar ombyggnad av förstärkaren. Som ni kan se finns det fortfarande plats till vänster bak på chassit för fler switchar och modifieringar.
Jag utnyttjar den platsen för ytterligare två switchar. En tvåpolig för triod eller pentodkoppling som vid triodkoppling innebär att hämta skärmgallerspänningarna från anoderna istället för nätdelen. Detta ger ungefär halverad uteffekt och ett annat ljud.

Den enpoliga switchen använder jag för att koppla till ett motstånd som ändrar återkopplingsförhållandet från utgången på utgångstransformatorn tillbaka till katodmotstånden på fasvändarröret. Mindre motkoppling ger högre förstärkning och ojämnare mindre frekvensomfång. Olika ljud att prova för den experimentlystne.

Moddad overdrive koppling

 

 
Moddad JFET Overdrive

Återigen har jag frächat upp potentiometrarna med en ny typ av kontaktspray jag inte provat tidigare och då funderat på nya modifieringar på min gamla trotjänare. (okt.2007) Själva leadkanalen eller overdive, som den kallas på Guyatone förstärkaren, låter bra med sina två JFET SK30 steg med två dioder för återkoppling och klippning.

Men allting kan bli bättre. Vidstående schema visar min modifiering på overdive enheten. Jämför gärna med orginalschemat . Det som är gjort är att jag trimmat med bättre anpassade motstånd till drainbenen på de två FET'arna. 33k i stället för 47k ohm. Det som verkligen hörs som en förbättring är dock tillägget av C2 på 2,2nF i återkopplings kedjan. Ger inte lika mycket fizz ljud nu. Sedan var jag bara tvungen att prova den diskuterade assymetriska klippningen som man får med två dioder i serie för ena delan av växelspänningen som återförs som motkoppling. I mitt fall har jag valt en Germaniumdiod som har lägre framspännningsfall än de två kiseldioderna.

Jag är mycket nöjd med resultatet. En mjuk övergång till distat ljud med jämna övertoner som sjunger som det skall. Det låter rör helt enkelt. Detta schema borde gå ganska lätt att konvertera till ett effektpedal bygge med 9 volt som strömkälla.

Modifieringarna är klara för denna omgång. Vet att fler av er DIY gitarrister har gjort liknande ingrepp och jag vill gärna få kommentarer och historier om era egna erfarenheter.

Ni som läst ända hit har sett att jag har haft problem med mina potentiometrar. Nu äntligen i mars 2011 har jag bytt alla 8. det blev en helt ny förstärkare. Bättre ljud och inga visslingar, självsvängningar eller knaster och sprak. Det sägs att skomakarn själv har de sämsta skorna men i detta fallet stämmer det inte. Min "husförstärkare" är i väldigt fin form och låter strålande.

Flera av ovanstående beskrivna modifieringar utför jag efter kostnadsförslag. Jag måste titta närmare på förstärkaren ifråga hur jag skall gå tillväga.

Senaste artiklarna...

Behringer VT250FX 2x50W gitarrkombo

 

 

Kan en billig transistorförstärkarkombo vara nåt att ha?

Detta är nu min egna träningsförstärkare som är tänkt att stå i en träningslokal, förnärvarande ett dubbelgarage inte långt från hemmaplan. På så sätt slipper jag släpa min "husmaskin", min gamla kära Guyatone FLIP MK200, mellan träningen och verkstan i källaren. Dessutom har min gamla förstärkare och dess högtalare fått tjäna som testreferens åt BinaTech's kunder när deras förstärkare skall repareras eller moddas.

Hur kan jag ge mig på att köpa en transistorförstärkare när det är rörförstärkare jag i första hand jobbar med och brinner för? Jo, priset och möjligheterna med denna förstärkare var så lockande att det bara var att chansa och slå till. Eftersom jag har tänkt använda effekter från min egna effektpedallåda så är effekterna på denna nyinköpta förstärkare inte så viktiga. De visade sig dock vara riktigt bra. Även den separata reverben låter riktigt bra. Det är två stycken 24 bitars processorer för effekter. Reverben ligger på en egen och det är bra.

Jag har skrivit en recension på engelska åt Harmony Central där ni kan läsa om mina omdömen i detalj. Jag tar därför inte upp alla detaljer här. Nedan ser ni ett par bilder och min test av uteffekt från slutstegen. Jag hade skruvat isär förstärkaren redan innan första timmen gått från det jag packat upp den. Fattas bara annat från en förstärkarreparatör och moddare, eller hur?

 

Läs mer...

Att bygga och customisera en effektpedal från Moodysound


Moody Sounds är en bra början ..

Förord

Företaget Binatech, eller enmansbandet Ove Tegnér, om ni så vill, fick en nytändning på Fuzz gitarmässa i Göteborg i maj 2011. Jag inser att ingen kan försörja sig på smågodis men man kan ju bjuda på det, eller hur? Vad jag menar är att det finns många entreprenörer och ett stort utbud men med små summor pengar i förtjänst. Jag kan bara berömma de småföretagare som verkligen satsar på hobbyfolket och de som kanske inte försörjer sig professionellt på sin musik men ändå besöker en sån här mässa. Tyvärr var där för få såna småföretag på gitarrmässan. Jag bjuder härmed på lite smågodis, eller snarare en artikel på en modd av en färdig produkt jag köpt från ett av dem, det lilla seriösa företaget Moody Sounds som hade ett bord på gitarrmässan. 

Läs mer...