Get Adobe Flash player
Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /customers/6/6/5/binatech.se/httpd.www/templates/binatech_3_0/functions.php on line 614

BinaTech PentaCruncher

Ett Pentodförsteg buffrat och mixat med 4 distkopplade triodsteg.

 

Ett bygge att stoppa in i befintlig gitarrförstärkare eller att ha som fristående pedal eller ett försteg till en hel gitarrförstärkare.

 Ger en härligt krämig distortion som ingen lämnas oberörd av. Detta är inte en färdig produkt från BinaTech ännu. Men det kan mycket väl bli det. Fler tester och en egensäker prototyp skall byggas för riktig utvärdering. Läs gärna denna artikel om vägen till målet. Det skönaste distljudet som alla vill ha.


BinaTechs nyinköpta förråd av vackra pentod/trioder för allmänt bruk.

   

  


 

Att lyckas med en bra distortions effekt till gitarr

förord

Många är vi som testat olika distpedaler för att lyckas få en distortion som liknar en stor rörförstärkare på fullt skaft. Det finns många bra effektpedaler och jag har bara provat några stycken, varav två bra jag kan nämna.Ibanez TS9 och ett hembygge från Practical Electronics, Smoth fuzz. De flesta effekter använder sig av ett par OP- förstärkare i kombination med dioder för att klippa signalen. Någon form av tonkontroll brukar också finnas. Nuförtiden är det mycket lättare att hitta idér och scheman via Internet. Annat var det på -70 talet när jag började spela gitarr. Då var man överlycklig över att få en spritkopia på något schema över en krets man kunde bygga själv. Eller så köpte man någon tidning, t.ex. Practical Electronics. Nu för tiden har man svårt att slita sig från datorn för all information som finns på Internet, i vilket ämne som helst.

Jag har vadat genom Internet och letat scheman och kretslösningar för en bra distortionskontroll. Det finns förutom nämnda typ med dioder också sådana som använder FET transistorer som mycket liknar förstärkarkopplingar med rör. Jag hänvisar till mer läsning och länkar i slutet på denna artikel.

 

 

 

 
De två bilderna till vänster visar principen för de flesta overdrive kretsar med diodklippning. 

 

 Kretsen till höger ODIE med FET ser intressant ut. På författarens sajt finns även ljudklipp.  


När det gäller rör är det mindre att välja på i effektpedalväg. Det beror på att det oftast behövs höga spänningar och därmed dyra lösningar. Det finns en och annan ritning på pedaler med rör och låga spänningar, se länkar nedan. Jag har dock inte testat någon av dem ännu. Om man har kunskap och verktyg så kan man ju planka något försteg till någon av de större förstärkartillverkarna och sedan bygga in det i passande låda. Den varianten har jag ännu inte sett på Internet. Antagligen av samma orsak som andra meningen i detta stycke. Höga spänningar och därmed dyra transformatorer stora inbyggnadslådor osv. De som gjort det går oftast hela vägen. De bygger en hel gitarrförstärkare i stället.


Pentodförsteg och Vox AC 30 eller Vox kloner?

Den sista tiden har intresset för Pentodkopplade försteg, sådant det såg ut på orginalversionen av Vox AC30, dykt upp. Vox kloner som t.ex. Matchless DC30 har anhängare. Alla vill fånga det feta soundet som dessa förstärkare har, även innan de klipper. Frågan är om just pentoden gör soundet eller om det är något annat som gör tonen. Hursomhelst så har jag tänt på idén om ett försteg med Pentodingång. Av en tillfällighet har jag kommit över ett gäng strålande bra rör för ett dylikt bygge, se bilden överst på denna sida.
Nu kommer vi till mina empiriska tester på lab bänken och ett utkast till något som man kan bygga som effektpedal eller som en del i en hel gitarrförstärkare. Eller, varför inte som försteg till en hel gitarrförstärkare?

BinaTech's Pentacruncher

En enkel kretsbeskrivning

Efter mycket tester, funderingar och inspiration, mest från Internet, så kom jag fram till något som jag skulle vilja kalla min egna konstruktion. Den är kanske inte unik. Den är heller inte svår att förstå och ni som kan läsa och förstå kopplingscheman för rörkopplingar, lyfter endast lite på ögonbrynen. Jag har dock inte hittat någon effektpedal eller förstärkare där man mixar rent och distat ljud. Att mixa det rena med det distade ljudet med de tonvariationer man kan få och att den största förstärkningen i hela steget sköts av en pentod, är denna krets kännetecken. Ett annat kännetecken är att använda många förstärkarsteg för att få fram rätt ton och distorsion. Ett stort avsteg jag gjort här, från de flesta andra, är att använda fler steg med låg förstärkningsfaktor i stället för få steg med hög förstärkningsfaktor. Man får då en fylligare ton och lägre brus. Det blir dock dyrare. Men som entusiast var jag ute efter rätt ljud, inte det billigaste :-)

 


 

 

Pentacruncher blockdiagram

 

Ovan ser ni blockdiagramet för de olika förstärkarstegen och mixern. En tonkontroll behövs eventuellt om detta skall vara ett fristående bygge. En enklare variant är också att endast använda en triod med två stegs förstärkning för själva distortions förstärkningen. Det räcker till bra eftersom det första förstärkarsteget med buffrad utgång ger hög förstärkning. Det blir alltså tre steg egentligen. Ingångspentoden med sin buffrade triod räknar jag som ett steg eftersom trioden bara är en buffert för att kunna lasta med efterföljande förstärkarsteg. Meningen är att avskilja Pentoden från för låga impedanser. Pentoden har mycket hög utimpedans.
I ett buffrat pentodsteg är det till största delen anodmotståndet delat med avkopplat katodmotstånd som ger förstärkningen. Förstärkning = Ra / Rk. I mina tester har jag använt 180k respektive 1,5k vilket ger 120x förstärkning, se blockschemat ovan. Den teorin stämmer bra med vad jag mäter mig fram till.

Varianten med två rör skulle smidigt kunna byggas in i befintlig gitarrförstärkare. Endast två rör behövs då för det totala bygget. Med en konstantströms generator och lite pillande skulle sedan denna krets kunna kopplas in till en matningsspänning mellan 270 till 500 volt och tillgång till glödspänning. Dessa finns ju färdigt att hämta i gitarrförstärkaren. Jag skall nog testa detta innan jag gör en färdig lyxvariant med 5 steg och mer lullull på. "Keep it simple" som de säger på andra sidan.

En studie av schemat

För er som kan lite elektronik och kanske bygger själva så visar jag här även schemat på min protoyp. Se funktionsbeskrivning ovan "En enkel kretsbeskrivning". Mixern syns nedan och är helt enkelt en linjär gangad potentiometer.

Eventuella "gridstoppers" kommer att finnas på en skarp version. Den experimentversion jag har testat på bänken ser dock exakt ut som schemat nedan.

 

 


 Oscilloskop dumpar

Med ett digitalt oscilloskåp kan jag dokumentera vad jag gör vilket jag tycker är väldigt fint. Man kan diskutera med andra om ett utseende på en viss signal eller för sin egen del dokumentera en specifikation.

Jag är av den skolan att jag vill att saker både skall mäta bra och låta bra. Då menar jag inte bara HiFi där det gäller HiFi utan det som man missar utan bra mätutrustning är att hitta felet på en krets som låter lite illa och du vet inte varför. Koppla på skåpet och se att du har en radiosändare på 100mHz och du förstår vad som behöver göras. Oumbärligt? Ja!

Nedan syns oscilloskåpdumpar på hur distortionen byggs upp mellan de olika triodstegen


Efter steg 2 (ECC81), viss distortion

 
Efter steg 3 (ECC81), viss distorsion

 
Efter steg 4 (ECC82) hög distorsion


Efter steg 5 (ECC82) Groovy!

 

 


 

 

 

 

Nedan syns oscilloskåpdumpar på hur den blandade signalen ser ut efter mixern.

 
 Mixer ställd på ca 25%


Mixer ställd på ca 50%


Mixer ställd på ca 75%


Mixer på max distortion

 

Signalen efter mixern ser som synes väldigt trevlig ut. Beroende på hur mycket insignal man kör på och hur man blandar så kan man få fram varma toner eller åt ZZ top hållet men med bibehållen dynamik. Ibland kan det låta som två gitarrer. En ren och en distad som spelar samma ton. Fler experiment och tester behövs. Kanske fler kontroller för dist stegen och en omkopplare via fotswitch för rent, crunch eller groovy. Det skulle ju vara en ekonomisk 3 kanals variant för ditt nästa DIY förstärkarbygge. Tre kanaler och endast tre rör i förförstärkaren. Skulle t.o.m gå med budgetvarianten av två rör.


 

Svårigheter och tänkta förbättringar

Alla som byggt elektronik projekt vet hur lätt det är att misslyckas för att senare lyckas omvartannat för att till sist förhoppningsvis få färdigt projektet som blev ganska lyckat, trots allt. Men det viktigaste är ändå att skapa något, lära sig något och ha skoj under tiden. Ibland får man lägga bygget ifrån sig för man håller på att bli tokig osv.
Jag har själv varit i all stadier någon gång. Detta projekt har dock varit väldigt lärorikt och roligt. De problem jag stötte på var:

  • Självsvängning i pentoddelen. Jag ville ha för mycket förstärkning och lyckades inte med att använda den inbyggda trioden till anodföljare efter pentoden för att få, som jag trodde, jättehög förstärkning. Så som det nu är kopplat är det självklara egentligen. More is less. Lärdom? You bet!
  • Jag försökte koppla sista diststeget som en katodföljare. Det gick inte. Signalen blir då i motfas till den rena signalen den skall blandas med i mixern. Lustigt utseende på oscilloskåpet när signalen släcktes ut. En form av distortionsmätare blev det ! :-D Skillnaden mellan den rena signalen och den distade var det enda som slank igenom. Lärdom? Javisst.
  • Att oberoende av insignal ha ungefär samma utsignalsamplitud när man går från rent till distat ljud. Med denna krets är det inte lika besvärligt som den vedertagna med endast drive och master. Jag skulle dock vilja gå längre här. T.ex. när mer drive används så skall utsignalen styras ner efter röret om disten understiger ett visst värde. Problemet är enkelt beskrivet som att ju mer distorsion du använder desto sämre dynamik har signalen. Man kan bygga in en variabel expander osv. Allt blir genast mycket mer komplicerat och det blir fler komponenter och dyrare och.... ja kanske är det inte värt besväret?
  • Blocking distortion eller diode rectifying eller på ren svenska, förstärkaren släpper brakskitar och komprimerar signalen till den grad att det tar sekunder innan den återhämtar sig. Detta finns bra förklarat på Aiken amplification bl.a. Det handlar om att ha små kopplingskondensatorer mellan de överstyrda förstärkarstegen, max 47nF men även mycket mindre, inte för stora gallermotstånd, och ev. även större "gridstoppers" alltså motståndet direkt i serie med signalen in på gallret. Tillsammans med Miller effekten på röret kan det begränsa det övre frekvensomfånget. Inget problem med ca. 47k. Jag började med 100nF mellan stegen. Det var helt förkastligt.

Tekniska specifikationer

Egentligen inte färdigt men det jag inte nämnt ovan är att alla mätningar gjorts med 1000hz 18mV insignal RMS och 250 Volt B+ matning. Kretsen drar ca. 18mA. Vidare framgår enligt schemat ovan att det är tre rör i kretsen. En kombinerad Pentod/Triod 6U8A, en dubbeltriod 12AT7/ECC81 och en Dubbeltriod 12AU7/ECC82.
Jag behåller värdena för motstånden för mig själv tillsvidare.

Ett axplock av länkar, referenser och inspiration till detta projekt.

  • Runoff Groove Articles and Schematics Många bra pedalbyggen för dist. Flera exempel med FET transistorer.
  • Guitarr Amplifiers - Overdrive & Distortions En mycket bra sammanfattning av vad dist för gitarr handlar om. Flera scheman på den typen av distortion som handlar om klippning med dioder.
  • TUT 5 The ultimate tone Kevin O' Conners böcker är fyllda med kunskap, tips och förstärkarkopplingar. De är ganska dyra och amatörmässigt inbundna men ändå av stort värde. Lika bra för den oerfarne som den erfarne.
  • AX84 Denna sajt är den första man skall besöka om man vill bygga rörförstärkare till sin gitarr.

Slutord

Jag hade tänkt att kunna utveckla detta till någon form av DIY byggsats, men antagligen blir det en aning kostsamt om jag skall få det att gå runt med några hundra i förtjänst per enhet. Kanske i den bantade versionen som ett "gör-det-själv-kit" för inbyggnad i befintlig förstärkare? Där finns ju matningsspänningarna redan tillgängliga.
Sedan är det inte bara komponenterna som kostar pengar på en byggsats. Kanske inte ens idén, som oftast inte är unik. Det är tiden det tar att prova ut den som är värdet. Det skall du tänka på när någon försöker ta betalt för en sak. Det är oftast väldigt mycket tid nedlagt på att få fram ett bra resultat. Det är det du betalar för. Inte bara komponenterna.

Jag tar tacksamt emot kommentarer runt detta projekt. Ove Tegnér 28 februari 2009, uppdaterat 2011-03-09.

Senaste artiklarna...

Behringer VT250FX 2x50W gitarrkombo

 

 

Kan en billig transistorförstärkarkombo vara nåt att ha?

Detta är nu min egna träningsförstärkare som är tänkt att stå i en träningslokal, förnärvarande ett dubbelgarage inte långt från hemmaplan. På så sätt slipper jag släpa min "husmaskin", min gamla kära Guyatone FLIP MK200, mellan träningen och verkstan i källaren. Dessutom har min gamla förstärkare och dess högtalare fått tjäna som testreferens åt BinaTech's kunder när deras förstärkare skall repareras eller moddas.

Hur kan jag ge mig på att köpa en transistorförstärkare när det är rörförstärkare jag i första hand jobbar med och brinner för? Jo, priset och möjligheterna med denna förstärkare var så lockande att det bara var att chansa och slå till. Eftersom jag har tänkt använda effekter från min egna effektpedallåda så är effekterna på denna nyinköpta förstärkare inte så viktiga. De visade sig dock vara riktigt bra. Även den separata reverben låter riktigt bra. Det är två stycken 24 bitars processorer för effekter. Reverben ligger på en egen och det är bra.

Jag har skrivit en recension på engelska åt Harmony Central där ni kan läsa om mina omdömen i detalj. Jag tar därför inte upp alla detaljer här. Nedan ser ni ett par bilder och min test av uteffekt från slutstegen. Jag hade skruvat isär förstärkaren redan innan första timmen gått från det jag packat upp den. Fattas bara annat från en förstärkarreparatör och moddare, eller hur?

 

Läs mer...

Att bygga och customisera en effektpedal från Moodysound


Moody Sounds är en bra början ..

Förord

Företaget Binatech, eller enmansbandet Ove Tegnér, om ni så vill, fick en nytändning på Fuzz gitarmässa i Göteborg i maj 2011. Jag inser att ingen kan försörja sig på smågodis men man kan ju bjuda på det, eller hur? Vad jag menar är att det finns många entreprenörer och ett stort utbud men med små summor pengar i förtjänst. Jag kan bara berömma de småföretagare som verkligen satsar på hobbyfolket och de som kanske inte försörjer sig professionellt på sin musik men ändå besöker en sån här mässa. Tyvärr var där för få såna småföretag på gitarrmässan. Jag bjuder härmed på lite smågodis, eller snarare en artikel på en modd av en färdig produkt jag köpt från ett av dem, det lilla seriösa företaget Moody Sounds som hade ett bord på gitarrmässan. 

Läs mer...