Get Adobe Flash player
Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /customers/6/6/5/binatech.se/httpd.www/templates/binatech_3_0/functions.php on line 614

Vox AC50

Reparation av VOX AC50
Gitarrförstärkare

 

Denna Gitarrförstärkares historia

Denna förstärkare spelade en bror till trummisen bas på i det första bandet jag spelade i på -80 talet. Han är äldre än mig och hade även spelat på samma stärkare på -70 talet. Sviter från flower power eran syns ju :-)
Efter diverse bytesaffärer kom den i min kusins ägo. (Han spelade förresten gitarr i samma band) Den har nu stått orörd i skaplig miljö i ca 15 år, minst, utan att spelas på. Det sista min kusin kommer ihåg var att den brummade av bara tusan.

Tekniska specifikationer

Modell AC50. Denna förstärkare hade serienummer 2303. två kanaler, en brilliant och en normal. Två ingångar till varje kanal. Splitter med 12AX7 och 2st EL34 som slutstegsrör. Fast Bias justering. Förstegen skall ha ett 12 AU7 (ECC82) rör och ett 12AX7 (ECC83) men detta exemplar hade bägge rören med det högre förstärkande röret ECC83 för att få mer förstärkning och överstyrning vid rock'n roll spelning.

 


 

Renovering och modifiering

Jag har fått till uppgift att återställa den i spelbart bra skick. Om det skall moddas eller inte får vi ta ställning till senare. Det sitter nu en brokig blandning av rör i den. Som ECC83 sitter ett EH, ett Ultron och två stycken Philips. Som slutrör sitter där nu Philips EL34.
Under de första dagarna 2008 har jag gjort rent med dammsugaren invändigt, det behövdes ..... :-) Sedan en rejäl okulärbesiktning som inte visade på något uppenbart tokigt så jag drog igång den försiktigt med min vridtransformator. Efter en del sprayande i pottar och motionerande av socklar till rör kan jag konstatera det samma som min kusin gjorde för 15 år sedan att det brummar ganska mycket. Pottarna är också slut flera av dem. Tonkontrollerna fungerar inte som de skall. Det pulsar, skrapar och distar på ett otrevligt vis. Förstärkaren fick dock gå ett par timmar så att allting fick läka och transformatorerna blev ljumna.

 


 

Tvivelaktig modifiering hittad  


Gamla eftertraktade senapskondensatorer

 


Lite dammig men helt OK

 

Det visade sig att en tidigare "förståsigpåare" hade gjort en härlig modd.... Vad sägs om 1 mohm motstånd som katodmotstånd på ena röret bland de två i slutsteget? Någon form av häftig dist kanske söktes , vad vet jag. Endast ena halvperioden av signalen slank igenom. Det lät inte vackert kan jag säga.

Det stora brumproblemet var en elektrolytkondensator. Jag bytte den sprayade potentiometrarna med svindyr spray och helt enkelt "spelade bort" all gammal skit. Det går att göra mer men både jag och min kusin tycker att detta är "fair enough for a full time player". Senaps kondensatorerna är naturligtvis kvar :-)

Förstärkaren låter bra. Vilka är annars era önskemål om modifieringar? En sån här gammal pjäs kanske man inte ens skall "skända" med för mycket moddar?
Annars jag en idé att seriekoppla bägge kanalernas försteg för krämigt distat ljud. Att man då tar ner signalen efter varje steg, men inte mer än att nästa steg får dista lite. Så fortsätter man igenom alla trioderna. Det är det konceptet jag använt på min egenkonstruerade effekt, som är under utveckling och test. BinaTech's Pentacruncher.

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /customers/6/6/5/binatech.se/httpd.www/templates/binatech_3_0/functions.php on line 614

Guyatone 55 watt

 

Modifiering av Guyatone FLIP 2000 mkII
Gitarrförstärkare

Denna Gitarrförstärkares historia

Denna gitarrförstärkare köpte jag begagnad i 1985. Enda kunskapen jag hade innan var att den fick väldigt bra betyg i ett nummer av HiFI & Musik tidigt på -80 talet. Uppdaterad 03-06-18: Har nu hittat artikeln med test av gitarrförstärkare på mitt lokala bibliotek i Stenungsund ! Företaget Guyatone finns idag också och är mest kända för tillverkning av effektpedaler.
Jag hade tidigare en Marshall 50W förstärkare med 4x12" celestionlåda som lät bra men behövde utrustning som tog mindre plats. Jag spelade på den tiden dansbandsmusik på mindre hotell och restauranger i Norge och tyckte Marshallstacken var för stor och bökig.
Spatserade runt på Musikbörsen i Göteborg och fick se denna pjäs begagnad med prislappen 1500 kr ! Den kostade närmare 5000 kr ny på den tiden ! Affären tog min Marshallutrustning i byte och jag fick dessutom ett nytt digitalt Ibanez eko för 1500 kr i bytesaffären. Jag fick alltså 3000kr för Marshallgrejorna som jag köpt begagnade för samma pris 5 år tidigare. Bra affär tycker jag.

 


 

Tekniska specifikationer

En hybrid på 55 watt. 2SK30 FET's i förstegen och rör till slutsteget. Uttag för hörlurar och fotomkoplare för rent ljud eller overdrive och med eller utan reverb. Omkopplingen mellan rent/distat ljud görs elektroniskt med två 4016 IC chips. Slutsteget är ganska konventionellt "Fenderlookalike" med ett ECC81 som fasvändarrör och två 6L6GC i pushpull klass AB. Det som förbryllar mig är slutrören som är av fabrikat RCA och dessutom "blackplates" ! Alla som är lite insatta vet att dessa rör slutade tillverkas i början på -60 talet och att nya lagerrör (NOS) betingar ett mycket högt pris idag, mer än 1000 kr/styck. RCA 6L6GC är ingenting annat än rörens Rolls & Royce. Hade förre ägaren försett förstärkaren med dessa rör eller hade fabriken köpt ett gammalt lager innan en serie av denna modell såldes ?

Renovering och modifiering

Efter ett antal år där jag knappast spelat något på förstärkaren flög det i mig att stränga om min gamla Aria och ta några toner. Det skrapade och lät om potentiometrarna och det lät illa på högre volymer. Motionering av rörsocklar och sprayning av potarna fixade den biten (potentiometrarna är äntligen bytta till nya , mars 2011). Det lät som det skulle igen. Nu var jag dock mer nyfiken än så. Jag forskade en del på nätet i höstas och hittade mängder med information om rör, förstärkare, teknik, justering av tomgångsström, ombyggnader mm. Framför allt triodkoppling av ett pentodslutsteg för att få en annan ton och lägre uteffekt intresserade mig. Jag ville också ha en standbyknapp som saknades i konstruktionen. Helst också servicemanual eller schema.

Mina efterforskningar visade att förstärkaren var importerad av den idag nerlagda dragspels och instrumentimportören Hagströms musik i Älvdalen. Efter några telefonsamtal fick jag tag på företaget Amtech som hade schema att skicka mig.

 

 

 

 

 

 


Standbyfunktion med indikering

 

 Klicka för större bild
Fronten med nya switchar

Den gamla on/off switchen är här ersatt med två andra, den vänstra är standby med anodspänningsindikering. Motståndet förser lysdioden med rätt ström och dränerar bort spänningen när förstärkaren slås av. Bra om man skall jobba med den och slippa få stötar från elektrolyter uppladdade med 500 VDC.
Det som inte syns här är ett numera inbyggt tillslagsfördröjt tidrelä, inställt på 30 sekunder. Rören förses alltså inte med anodspänning förän de är uppvärmda av glödspänningen. Kanske överdrivet men skonsamt för rören.

Bekväm justering av tomgångsström (bias)
och omkopplingsbar mellan fixerad eller automatisk.

 

 Klicka för större bild
Banankontakter och motstånd
från insidan sett

 Ett bra tips från nyhetsgrupper och hemsidor är att leda katoderna via motstånd på 1 ohm vardera till jord i stället för direkt som i min konstruktion. Detta motstånd har ingen betydelse för förstärkarkonstruktionen men innebär att man via de banankontakter jag monterat dem på kan mäta tomgångsströmmen indirekt med en millivoltmeter. 35 mA tomgångsström motsvarar t.ex. 35 millivolt. Smart och ofarligt. Man kan också bygga in separata potentiometrar för denna justering, en för varje rör. Uppdaterad 16 juni 2003. Nu är det gjort ! Mina rörs tomgångsström är nu individuellt justerade till 40 mA, från att ha varit runt 55mA som är lite väl högt för den matningsspänning på 500 volt volt på anodplåtarna, som denna konstruktion har. Jag vill inte gärna förstöra mina RCA -rör i förtid.

Den sista uppdateringen inkluderar också en omkopplare för katod autobias eller fixerad bias som det var i orginal. I autobiasläge har jag också en omkopplare för bypass av katodavkopplingskondensatorn. Jag kan nu välja hög förstärkning, klart ljud med udd upp till klippning, med fixerad bias, eller ett riktigt runt mulligt sound med autobias. Denna modifiering hittar du som ett tips i Kevin O'conners faq och kommer från hans bok "The ultimate tone - vol2.".

 


 

Triod eller Pentod och motkoppling

 

 Klicka för större bild
Nästan klart

Denna översiktsbild visar en nästan klar ombyggnad av förstärkaren. Som ni kan se finns det fortfarande plats till vänster bak på chassit för fler switchar och modifieringar.
Jag utnyttjar den platsen för ytterligare två switchar. En tvåpolig för triod eller pentodkoppling som vid triodkoppling innebär att hämta skärmgallerspänningarna från anoderna istället för nätdelen. Detta ger ungefär halverad uteffekt och ett annat ljud.

Den enpoliga switchen använder jag för att koppla till ett motstånd som ändrar återkopplingsförhållandet från utgången på utgångstransformatorn tillbaka till katodmotstånden på fasvändarröret. Mindre motkoppling ger högre förstärkning och ojämnare mindre frekvensomfång. Olika ljud att prova för den experimentlystne.

Moddad overdrive koppling

 

 
Moddad JFET Overdrive

Återigen har jag frächat upp potentiometrarna med en ny typ av kontaktspray jag inte provat tidigare och då funderat på nya modifieringar på min gamla trotjänare. (okt.2007) Själva leadkanalen eller overdive, som den kallas på Guyatone förstärkaren, låter bra med sina två JFET SK30 steg med två dioder för återkoppling och klippning.

Men allting kan bli bättre. Vidstående schema visar min modifiering på overdive enheten. Jämför gärna med orginalschemat . Det som är gjort är att jag trimmat med bättre anpassade motstånd till drainbenen på de två FET'arna. 33k i stället för 47k ohm. Det som verkligen hörs som en förbättring är dock tillägget av C2 på 2,2nF i återkopplings kedjan. Ger inte lika mycket fizz ljud nu. Sedan var jag bara tvungen att prova den diskuterade assymetriska klippningen som man får med två dioder i serie för ena delan av växelspänningen som återförs som motkoppling. I mitt fall har jag valt en Germaniumdiod som har lägre framspännningsfall än de två kiseldioderna.

Jag är mycket nöjd med resultatet. En mjuk övergång till distat ljud med jämna övertoner som sjunger som det skall. Det låter rör helt enkelt. Detta schema borde gå ganska lätt att konvertera till ett effektpedal bygge med 9 volt som strömkälla.

Modifieringarna är klara för denna omgång. Vet att fler av er DIY gitarrister har gjort liknande ingrepp och jag vill gärna få kommentarer och historier om era egna erfarenheter.

Ni som läst ända hit har sett att jag har haft problem med mina potentiometrar. Nu äntligen i mars 2011 har jag bytt alla 8. det blev en helt ny förstärkare. Bättre ljud och inga visslingar, självsvängningar eller knaster och sprak. Det sägs att skomakarn själv har de sämsta skorna men i detta fallet stämmer det inte. Min "husförstärkare" är i väldigt fin form och låter strålande.

Flera av ovanstående beskrivna modifieringar utför jag efter kostnadsförslag. Jag måste titta närmare på förstärkaren ifråga hur jag skall gå tillväga.

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /customers/6/6/5/binatech.se/httpd.www/templates/binatech_3_0/functions.php on line 614

Marshall 6100 & 6100LM

Marshall 6100 & 6100LM 30th Anniversary

 

 

 Förstärkarens historia

30th Anniversary förstärkaren tillverkades mellan 1992 och 1998. Standard förstärkaren hade 1992 blå vinyl. Det fanns också en limited edition (LE) med mässingspläterat chassi och solid mässings logo. Senare år hade förstärkarna den vanliga svarta vinylen.

Sent 1994 blev Lead kanalen modifierad och förstärkaren fick tillägget "LM" (Lead Mod?).

Under 1993 blev tillgången på bra EL34 slutsegsrör ett problem. Tesla fabriken var inte med längre och de sista förråden av EL34 rören var på upphällningen. Marshall bytte till Sovtek 5881 rör. Fastän Svetlana EL34 fanns tillgängliga några år senare, bytte aldrig Marshall tillbaka till EL34 i sin produktion av 30th anniversary förstärkaren.


 

Mina modifieringar

De flesta Marshall anhängarna anser att de bästa 6100 förstärkarna är de som har EL34 som slutstegsrör och ett försteg som har Marshalls "LM" modifiering på Lead kanalen. Alltså modell 6100LM. Många tycker det är en aning för lite gain på 6100.
Det har dock visat sig att både jag och andra tycker det blir lite för mycket fizzig diskant med Marshall's koncept. Så tillsammans med "LM" modden balanserar jag förstärkningen och rullar av diskanten för ett mer dynamiskt och mer strängseparerat ljud. Mindre fizz och lägre brus.

Praktiska prov vid flera tillfällen krävdes innan denna modd blev så bra som den nu är. Jag har under utvecklingen av modifieringen också haft stöd från duktigt folk som numera håller till på Ljudbojen under rörsnack (Oktober 2011)

  • Har du en 6100 med blå vinyl kan jag modifiera den till 6100LM i försteget inklusive tillägget av min egen "touch up" enligt ovan. En grymmare Hi-gain leadkanal på en rörförstärkare hittar du inte. Pris för denna modifiering, är 750kr inkl. moms.
  • Har du en 6100LM med 5881 slutstegsrör och vill ha ett mer Marshall likt ljud kan jag modifiera den till att ha EL34 rör för 750kr inkl. moms. Kostnad för rören tillkommer förstås.
  • Har du en 6100LM eller 6100 och bara vill prova min "touch up" för leadkanalen så kostar det 500kr inkl. moms.

För att få det bästa av två världar så är det minst en av dessa tre moddar du behöver. Kan du klara dig utan?

 Marshalls nätdel har ett inbyggt fel från fabriken på 6100

Ett kontroversiellt uttalande som jag dock står för. Ett kraftigt "error by design" skulle jag vilja säga. Det pratas en del om det på olika forum men ingen har någon bra lösning på problemt som yttrar sig i att det inte går att välja ingångskanal. Oftast blir det grön LED och rent ljud. Det går inte att välja något annat vare sig med knapparna på fronten eller via fotpedalens switchar.
Ibland fungerar förstärkaren och ibland inte. Det kan också skilja på var man bor någonstans. Det hänger då ihop med om du har 220 eller 230 volt i vägguttaget,Även beroende på vilka slustegsrör man använder. Möjligen kan det skilja lite på USA eller Europa marknaden också.

Teknisk förklaring till varför felet uppstår

Spänningsmatningen till den digitala MIDI styrningsdelen och även switchningen av kanalerna, hämtar Marshall från glödspänningslindningen på nättransformatorn på ca.6,3Volt. Denna likriktar man och kör genom en 7805 spänningsstabilisator. Den skall ge 5 volt ren likspänning men den behöver minst 8 Volt likspänning eftersom dess specifikation säger 3 volt "dropout". Den likriktade och glättade spänningen som erbjuds är bara ca 7,5 volt vilket innebär att regulatorn brukar ge en ganska oren spänning på mellan 4,6 och 4,8 volt. Dessutom kommer den långsamt vilket innebär att Marshall har fördröjt resetsignalen till sin processor i MIDI delen för att spänningen skall hinna upp innan man släpper resetsignalen.
Några personer har löst detta genom att höja den tiden och fått det hela att fungera.

Min lösning på problemet

Min egna lösning är att bygga om nätdelen och hämta spänningen från ett annat håll via ett motstånd i lagom storlek. Nämligen från den stabiliserade 15 Volten. 5 volts regulatorn drar så lite ström att 15 volts stabilisatorn klara att försörja även 5volten. Inga av stabilisatorkretsarna behöver ha någon kylfläns ändå. Du får en förstärkare som fungerar felfritt även om det bara är 215 volt i ditt vägguttag.
Detta fel har jag nu dokumenterat på alla Marshall 6100 jag reparerat och jag kommer att föreslå denna modifiering till alla kunder som kommer in med denna förstärkare, även om den ännu inte visat något fel.

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /customers/6/6/5/binatech.se/httpd.www/templates/binatech_3_0/functions.php on line 614

Dynacord Eminent

 

Dynacord Eminent, en trevlig erfarenhet

 


Denna förstärkares historia

Jag vet inte mycket om den. En trevlig kund ville serva och ha förstärkaren kollad m.a.p. rörkondition, tomångström, funktion och skick . Han har spelat i orkester en del aktivt i yngre dagar.
Jag har gjort ett jobb och fotograferat pjäsen. Den var i mycket gott skick. Jag mätte upp tomgångsström och därefter alla rörens funktion med mitt AVO MKIII. Sedan har jag spelat med min gitarr genom en bra högtalare och njutit :-) För att kunden skulle få lite ytterligare mervärde har jag också mätt upp upp uteffekten med en liten bifogad skärmdump från mitt nyköpta digitala oscilloskop. Ett litet mätprotokoll egentligen.

 


 

 

Dynacord Eminent testad 2009-01-16

Testen utfördes med 8 ohm resistiv belastning och klippgräns vid 1khz insignal.

18 volt effektivvärde med 8 ohm ger (ohms lag) 18² / 8 = 40,5 watt rent ljud kontinuerlig effekt.

Fler bilder nedan.

 

 

 


 

 

 

 

 


 

Tekniska specifikationer från fabrik

Ingen aning. Vill någon hjälpa mig med forskningen? Jag har dock hittat en seriös sajt som har schemat på förstäkaren renritat från en herre, Albert Krauser, som inte lämnar mycket övrigt att önska. Fantastisk sajt! Jag hoppas schemat stämmer ... Det jag kollat stämmer hittills i alla fall.

2009-01-27 Jag har av en vänlig själ fått två skanningar från orginal scheman på Eminent förstärkaren. Eminent 1 och Eminent 1S. Skrives med fördel ut på A3.

 

 


 

Renovering och modifiering

Nä inte detta ex., bara njutningen av att funktionskolla lite mer detaljerat. Jo, jag tvättade av diodröret med tvål och vatten.... bara för att det gick utan att fördärva ettiketten. :-) Man kan byta alla kondensatorer om man är fetischist men jag kan inte försvara den kostnaden gentemot kund, i och med denna förstärkares enastående goda originalkondition. Frågan är om det gör någon skillnad? Bra kvalitet på kondensatorerna från början skulle jag nog kunna säga.

Annat var det förr i tiden, när det fanns TV apparater som hette Westerstrands ....... TV tekniker över 55år (de som hunnit till dödsidan av livet :-) ) vet jag pratar om.

Senaste artiklarna...

Behringer VT250FX 2x50W gitarrkombo

 

 

Kan en billig transistorförstärkarkombo vara nåt att ha?

Detta är nu min egna träningsförstärkare som är tänkt att stå i en träningslokal, förnärvarande ett dubbelgarage inte långt från hemmaplan. På så sätt slipper jag släpa min "husmaskin", min gamla kära Guyatone FLIP MK200, mellan träningen och verkstan i källaren. Dessutom har min gamla förstärkare och dess högtalare fått tjäna som testreferens åt BinaTech's kunder när deras förstärkare skall repareras eller moddas.

Hur kan jag ge mig på att köpa en transistorförstärkare när det är rörförstärkare jag i första hand jobbar med och brinner för? Jo, priset och möjligheterna med denna förstärkare var så lockande att det bara var att chansa och slå till. Eftersom jag har tänkt använda effekter från min egna effektpedallåda så är effekterna på denna nyinköpta förstärkare inte så viktiga. De visade sig dock vara riktigt bra. Även den separata reverben låter riktigt bra. Det är två stycken 24 bitars processorer för effekter. Reverben ligger på en egen och det är bra.

Jag har skrivit en recension på engelska åt Harmony Central där ni kan läsa om mina omdömen i detalj. Jag tar därför inte upp alla detaljer här. Nedan ser ni ett par bilder och min test av uteffekt från slutstegen. Jag hade skruvat isär förstärkaren redan innan första timmen gått från det jag packat upp den. Fattas bara annat från en förstärkarreparatör och moddare, eller hur?

 

Läs mer...

Att bygga och customisera en effektpedal från Moodysound


Moody Sounds är en bra början ..

Förord

Företaget Binatech, eller enmansbandet Ove Tegnér, om ni så vill, fick en nytändning på Fuzz gitarmässa i Göteborg i maj 2011. Jag inser att ingen kan försörja sig på smågodis men man kan ju bjuda på det, eller hur? Vad jag menar är att det finns många entreprenörer och ett stort utbud men med små summor pengar i förtjänst. Jag kan bara berömma de småföretagare som verkligen satsar på hobbyfolket och de som kanske inte försörjer sig professionellt på sin musik men ändå besöker en sån här mässa. Tyvärr var där för få såna småföretag på gitarrmässan. Jag bjuder härmed på lite smågodis, eller snarare en artikel på en modd av en färdig produkt jag köpt från ett av dem, det lilla seriösa företaget Moody Sounds som hade ett bord på gitarrmässan. 

Läs mer...